Când ieși cu mașina pe șoselele din România, ești expus automat unor riscuri majore, e o junglă greu de controlat, cu șoferi conducând la limită, în mare viteză, fără pic de respect pentru ceilalți participanți la trafic. Ca să eviți accidentele, trebuie să fii extrem de bine pregătit, să știi să anticipezi și să te ferești. Despre asta vorbește, la Sports Business Academy, Titi Aur, multiplu campion de raliuri – conducerea defensivă, care se poate învăța la Academia care-i poartă numele.
Ce înseamnă conducerea defensivă?
Defensiv înseamnă să te aperi. La volan, înseamnă să te aperi de ceea ce ai putea greși tu sau de ceea ce ar putea să greșească alții. Aur a prezentat un grafic cu statistica adevărată a accidentelor din România, pentru că autoritățile declară număr de morți, de răniți, de accidente, raportate la un milion de locuitori. Această statistică a autorităților e importantă, dar cea adevărată e cea raportată la milioanele de kilometri parcurși.
România e o țară submotorizată, numai 30% din locuitori au permise de conducere, față de 50-60% în alte țări. Mai mult, conducătorii auto conduc puțin față de cei din alte țări.
Cei mai mulți morți din accidente rutiere sunt în România!
Din aceste statistici, vedem că Anglia și Suedia au 39-40 de morți la 10 milioane km parcurși, media europeană fiind de 80 de morți pe această distanță. Penultima țară în acest top este Bulgaria, cu 240 de morți, iar România e ultima, cu un număr aproape incredibil, 420 de morți la 10 milioane de km parcurși. „Asta înseamnă că noi trăim într-o junglă, în care dacă nu știm să ne apărăm, suntem predispuși accidentelor”, concluzionează Titi Aur, în exclusivitate pentru Sports Business Academy.
Beneficiile conducerii defensive
La Academia lui Titi Aur, aflată lângă Crevedia, la 45 de kilometri de București, există și o Școală de Conducere Defensivă, care a lucrat cu peste 300 de companii.
Autodromul de la Crevedia
Aici, pe o suprafață de 12,5 hectare, este construit un autodrom destinat pregătirii conducătorilor auto în toate formele: pentru distracție, pentru auto-sport și pentru conducere defensivă, adică pentru cei care vor să conducă în siguranță.
Sunt tot felul de piste, unde se reproduc multe situații din trafic, de mers pe stradă, de deplasare în condiții de noroi, de aderență scăzută, macadam, traseu de munte.
După cum ne dezvăluie Titi Aur, sunt multe tipuri de mașini: tracțiune față, spate, integrală, dar și simulatoare speciale: în sală, de răsturnare și tamponare, și în exterior, care se deplasează pe pistă. Acestea de exterior sunt mașini construite la Academie, cu două volane, și cu care se pot simula derapaje.
Cursanții sunt răsturnați sau tamponați fizic!
De asemenea, există săli de clase, săli de simulatoare, în care cursanții sunt răsturnați sau tamponați fizic, pentru a vedea importanța centurii de siguranță și cum se poate ieși din mașină după impact.
Autodromul conține mai multe piste, care sunt diferite: cu asfalt foarte aderent, beton foarte alunecos, în special cănd e ud. Aceste piste coțin viraje cu raza de 80 de metri, în care se învață cum se stăpânește mașina într-un viraj continuu și ce înseamnă subvirare sau supravirare.
De asemenea, sunt zone de offroad, de extrem sau de noroaie, cu dispozitive cu care cursanții sunt învățați să controleze mașinile de teren.
Bineînțeles că nu lipsesc mașinile de curse, ar fi fost culmea, ținând cont de trecutul glorios al lui Titi Auur. Cu aceste mașini, se fac cursuri de pilotaj, dar și acțiuni de team building, în care cursanții merg în dreapta pilotului pentru senzațiile care ți le oferă o cursă profesionistă. Se pot face acțiuni și pe timp de noapte.
„Locația e construită într-un stil unic în lume, deoarece conține ambele stiluri de șofat: condusul și pilotajul, mai exact – conducerea defensivă și pilotajul în condiții extreme sau sportive”, am aflat de la expunerea lui Titi Aur făcută la SBA.
7.200.000 de permise de conducere sunt în România, din care aproximativ 5.000.000 conduc în țară. Acești șoferi au produs 1800 de morți pe an, în 2015, și aproape 9000 de răniți grav, cu minim 60 de zile spitalizare! Plus aproximativ 60.000 de răniți ușor.
Zero morți, zero răniți!
Vă vine să credeți sau nu, cei 40.000 de cursanți ai Școlii de Conducere Defensivă, nu au fost implicați în accidente cu victime, adică zero morți și zero răniți din 2009 până azi. Dacă i-am raporta la statistica națională, aceștia ar fi produs 16-17 morți pe an și cam 100 de răniți. Concluzia este că avem un rezultat pozitiv palpabil.
Academia este o prelungire a activității mele de pilot. După ce am concurat și am mers cu mașina la limită la raliuri, am vrut ca împreună cu colegii mei să îi învățăm și pe alții cum să stăpânească mașina la limită, cum să iasă din situații limită, nu numai pe cei care vor să devină piloți, ci și pe cei care merg pe stradă cu mașina. Instructorii noștri, 15 la număr, sunt toți din lumea motor-sportului, pentru că eu cred că aceștia trebuie să aibă experiență în stăpânirea mașinilor la limită. Pe stradă, nu se ajunge așa de des în situații limită ca în motor-sport, așa că nici instructorii auto de pe șosele nu cred că au o experiență vastă în condusul la limită sau în ieșirea din situații limită. Un pilot sau un copilot, într-o singură probă specială de 20 km, ajunge de zeci sau sute de ori la limită; astfel, acești instructori reușesc să le transmită cursanților informații corecte”, sunt câteva dintre secretele pe care ni le-a expus multiplul campion de raliuri.
Ce ne-au învățat greșit școlile de șoferi clasice
Atunci când frânați, călcați și ambreiajul? Răspunde Titi Aur: „Este greșit dacă faceți așa. Instructorul de la școala de șoferi v-a învățat asta, ca să nu mai opriți motorul și ca să nu-i stricați lui mașina. Este doar un exemplu care demonstrează că instructorul ar trebui să vă învețe mult mai multe lucruri pentru a conduce corect”.
La ce distanță conduceți față de mașina din față? „Răspunsul e simplu: la două secunde. Adică atunci când mașina din față trece pe lângă un pom, de exemplu, numărăm: 1001, 1002, adică două secunde. Asta reprezintă în metri cam jumătatea vitezei cu care conduc: dacă am 30 km/h, trebuie să stau la aproximativ 15 m distanță față de cel din față. Timpul de reacție al șoferului e cam 1,5 secunde. Atunci când citim specificațiile unei mașini, trebuie adăugată distanța corespunzătoare celor 1,5 secunde. Și acest calcul este făcut în condiții optime de aderență pe șosea. Aceste cazuri ar trebui discutate în amănunt la școala de șoferi, ceea ce, din păcate, nu prea se întâmplă”.
Când te răstorni, iar mașina rămâne răsturnată, pericolul mare e că dai drumul la centura de siguranță, cazi în cap și îți rupi gâtul. Începând cu 2007 sau 2008, centurile sunt construite astfel încât nu se deschid în această situație. Există soluții, să îți găsești un punct de sprijin, să te împingi pentru a detensiona centura și apoi să o deschizi. Toate acestea și multe altele se învață la Academia lui Titi Aur.
Apropo de accidente pe autostrăzi. În România, neavând autostrăzi multe, nu știm să circulăm pe ele. Pe lângă nenumăratele greșeli pe care le fac șoferii pe autostrăzi, pe ceață se întâmplă acel efect de turmă. Dacă ceilalți merg mai tare, mergi și tu. Astfel apar accidentele carambol, cu multe mașini implicate.
Greșelile șoferilor din trafic
Am aflat de la Titi Aur, exclusiv la Sports Business Academy, că șoferul face două tipuri de greșeli în trafic:
Asumate (viteză mare, vorbit la telefon, etc.), pe care un instructor nu le poate corecta, pentru că sunt voluntare, dar acestea sunt discutate cu toți cursanții de la Școala de Conducere Defensivă, și
Greșeli pe care nu știe că le face. Aceste greșeli sunt corectate la Școala lui Titi, începând cu poziția în scaun, schimbatul vitezelor, distanța față de cel din față și față de cel din spate. De exemplu, explică Aur: „Dacă autovehiculul din spate stă prea aproape, nu pun frână, ci, ca să mă protejez, măresc distanța față de cel din față. Asta înseamnă că îl invit să mă depășească sau, dacă nu vrea, mă asigur că nu pun frână brusc mărind distanța dintre mine și cel din față”.
În legătură cu vorbitul la telefon la volan, marea problemă nu e că ai o mână ocupată, ci că ai mintea ocupată. Noi, oamenii normali, putem face o singură activitate principală, restul fiind activități secundare. Astfel, dacă o convorbire la telefon este importantă, mintea noastră se decuplează automat și condusul mașinii devine o activitate secundară, ceea ce e foarte periculos.
Un curs normal de conducere defensivă durează peste tot în lumea civilizată 4-5 zile. Se face teorie, poligon, autostradă, orașe mici, orașe mari. Titi spune că în România era imposibil, mai ales că a început școala pe timp de criză, și atunci a făcut 3 niveluri, fiecare câte o zi.
Primul nivel înseamnă relația om-mașină, cursuri și practică. Nivelul 2 e exteriorul mașinii, cu pericole etc. La nivelul 3, sunt cursuri personalizate, pentru fiecare companie în parte, sau chiar pentru cursanți.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER